سیستم‌های کامپوزیت عایق حرارتی در آلمان و اتریش

سیستم‌های کامپوزیت عایق حرارتی در آلمان و اتریش

زمان مطالعه : 3 دقیقه

مقاله منتقل شده در مورد سیستم‌های عایق حرارتی و بازسازی انرژی‌صرفه‌جویی برای دیوارهای بیرونی ساختمان‌های جدید و همچنین برای بازسازی ساختمان‌های قدیمی است. علاوه بر این، سیستم‌های عایق حرارتی فرمانداری یک ساختمان را در برابر تأثیرات آب و هوا نیز حفاظت می‌کنند. علاوه بر این، آنها به عنوان یک تدبیر ایمنی آتش نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند. از آنجا که سطح عایق حرارتی می‌تواند به عنوان پوشش اصلی به‌کار برود، این سیستم‌ها در واقع برای زیبایی نمای ساختمان نیز کاربرد دارند، زیرا در زیر آن قابل رویت نیستند.

ترکیب سیستم عایق حرارتی

سیستم‌های عایق حرارتی از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند. ترکیب معمول به شرح زیر است:

  1. دیوار دیوار بیرونی بستر عایق را تشکیل می‌دهد و در اکثر موارد از آجر یا بتن ساخته می‌شود.
  2. عایق حرارتی عایق حرارتی هسته سیستم عایق حرارتی را تشکیل می‌دهد. لایه‌ای از مواد عایق (معمولاً از مواد معدنی یا فوم سفت ساخته می‌شود) روی دیوار بیرونی قرار می‌گیرد. در صورت بازسازی یک ساختمان قدیمی، لازم است سطح فعلی نیز با یک پوشش اولیه پیش‌آماده شود تا یک پایه مقاوم و بدون خسارت برای سیستم عایق حرارتی ایجاد شود. تخته پیچ مواد عایق را به دیوار بیشتر بپیچد. ساختار خاص آنها باعث می‌شود پلکان‌های حرارتی تشکیل نشود.
  3. تقویت لایه تقویتی (تیزان زیرین) باعث چسبندگی مناسب گچ می‌شود. این شامل ملات تقویت و یک پارچه تقویتی است که در ملات قرار می‌گیرد. این لایه تنش‌ها را تعدیل می‌کند و در نتیجه از ترک خوردگی در گچ جلوگیری می‌کند.
  4. نمای خارجی در نهایت، نمای خارجی با روکش سیمان یا سنگ برزنت چیده می‌شود. به این پوشش می‌توان یک لایه رنگ نمایشی یا لایه نیویل (نیز پوششی برای حفاظت نمای ساختمان) اضافه کرد تا به ظاهر آن افزوده شود.

مواد عایق حرارتی

معمولاً برای سیستم‌های عایق حرارتی از الیاف معدنی یا تخته پلی استایرن استفاده می‌شود. هرچه مقاومت حرارتی ماده عایق کمتر باشد، ساختمان را بهتر عایق می‌کند. در آلمان، شرکت‌های ساختمانی تنها از موادی که مقاومت آتشزا است برای عایق‌بندی استفاده می‌کنند. مواد عایق معمول عبارتند از:

  1. تخته پلی استایرن
  2. تخته فوم فنول
  3. تخته پلی‌یورتان
  4. تخته الیاف چوب
  5. تخته الیاف معدنی
  6. تخته شیشه‌ی سلولی

تخته‌های فوم فنول و تخته‌های پلی‌یورتان قابل سوزش هستند و مقاومت حرارتی پایینی دارند. تخته‌های الیاف معدنی و شیشه‌ی سلولی به عنوان غیرقابل اشتعال شناخته می‌شوند. اما مقاومت حرارتی آنها بیشتر است.

نصب یک سیستم عایق حرارتی

اصولاً امکان نصب تخته‌های عایق حرارتی به صورت خودکار وجود دارد. اما به منظور جلوگیری از پلکان‌های حرارتی و به تبع آن تشکیل پوسیدگی، توصیه می‌شود این کار را به تخصصی‌های مجرب واگذار کنید. نصب از مراحل مختلفی تشکیل شده است که باید فنی و زمانی به یکدیگر بپیوندند:

  1. آماده‌سازی زیرساخت برای نصب سیستم عایق حرارتی (بستگی به ویژگی دیوارهای بیرونی دارد).
  2. برش تخته‌های عایق.
  3. نصب تخته‌ها بر روی زیرساخت:
    • چسباندن در صورت استفاده از تخته‌های نازک‌تر.
    • استفاده از چوب پیچ در صورت استفاده از تخته‌های ضخیم‌تر.
    • استفاده از سیستم‌های ریلی که تخته‌ها روی آنها قرار می‌گیرند.
  4. روکش و ممکن است با پوشش صاف سطح مربوطه روکش شود.

مزایا و معایب سیستم عایق حرارتی

بزرگترین مزیت سیستم‌های عایق حرارتی افزایش بازده انرژی ساختمان و کاهش تا 30 درصد هزینه گرمایش است. علاوه بر این، این سیستم‌ها باعث کاهش انتشار CO2 مرتبط می‌شوند. ارزش یک ملک نیز به دلیل بازسازی انرژی‌ای افزایش می‌یابد. در نهایت، یک سیستم عایق حرارتی ساختمان را در مقابل رطوبت محافظت می‌کند و تشکیل قارچ را جلوگیری می‌کند.

اما نصب چنین سیستمی بسیار زمان‌بر است و هزینه‌بر است. همچنین، سیستم‌های عایق حرارتی مناسب برای هر نوع نمای ساختمان مناسب نیستند. همواره باید توجه داشت که نصب باید توسط کارشناسان ماهر صورت گیرد. هرگونه خطای کوچک در نصب ممکن است منجر به پلکان‌های حرارتی شود.

هزینه‌های یک سیستم عایق حرارتی

هزینه‌های سیستم عایق حرارتی بطور طبیعی به مواد استفاده شده وابسته است. همچنین، هزینه‌های مربوط به نصب، چارچوب و نصب اجزای لازم نیز در این مورد ملاحظه می‌شود. می‌توانید به طور متوسط از حدود 60 تا 200 یورو برای هر متر مربع نمایشی با هزینه‌های جانبی استفاده کنید. با این حال، توصیه می‌شود پیشنهادات فردی را از شرکت‌های متخصص مربوطه دریافت کنید.