زمان مطالعه : 10 دقیقه

نقشه راه شتابدهنده کدمیکس (مقایسه برنامه ریگولار و پلاس)

توصیف ساده نقشه راه شتابدهنده کدمیکس:

نقشه راه شتابدهنده کدمیکس را میتوان به سادگی با مقایسه دو پروگرام اصلی شتابدهنده ریگولار و پلاس درک کرد. توصیف ساده این دو پروگرام به این شکل است:

پروگرام ریگولار: حمایتهای کدمیکس برای پیشرفت شغلی تا رسیدن به قرارداد کار و سپس مهاجرت و ورود  و تثبیت در اروپا

 

پروگرام پلاس: حمایتهای کدمیکس برای پیشرفت، مهاجرت سریع و ورود به اروپا با پذیرش دانشجویی کارآموزی، و سپس رسیدن به قرارداد کار و تثبیت در اروپا

 

 

نقشه راه شتابدهنده کدمیکس پروگرام ریگولار
نقشه راه شتابدهنده کدمیکس پروگرام ریگولار

شتابدهنده کدمیکس چگونه و با چه روشی به شما در رسیدن به هدفهای شغلی، بیزنس یا تحصیلی کمک می کند؟ این صفحه توضیح قدم به قدم شتابدهنده است.

روش کار شتابدهنده کدمیکس که به طور خاص توسط انستیتو تکنولوژی کدمیکس در اتریش ابداع و مورد استفاده قرار می گیرد، بر اساس رویکرد اجایل یا چابکه. دراین روش، قدم به قدم به شما کمک می شه تا مسیر موفقیت را از نقطه شروع تا نقطه پایان مسیر، یعنی گرفتن یک قرارداد کاری یا رسیدن به مهاجرت تخصصی مورد نظرتون طی کنید. نقطه شروع این مسیر جاییه که الان هستید، که  احتمالا فارغ التحصیل دانشگاهید، و یا چند سال سابقه کاری دارید. شما احتمالا مدرک تحصیلی یا حرفه ای تون را از یه دانشگاه گرفتید و تا حدی هم تجربه یا سابقه کار دارید.

نقشه راه شتابدهنده کدمیکس پیشرفت شغلی

 

توی این مرحله اشکالی نداره که سطح زبانتون خیلی قوی نیست، یا تجربه انجام پروژه ندارید یا اینکه گپ تحصیلی دارید. همینطور اینکه مهم نیست که الان در چه کشوری هستید، یا اینکه برای زبان یا تخصصهایی که دارید مدرکی ندارید.

چیزی که مهمه اینه که انگیزه قوی داشته باشید، و تصور درستی داشته باشید از مسیر پیچیده مهاجرت و رقابت شدید برای بازار کار اروپا. مهم تر از توانایی های فعلی شما، اینه که حاضر باشید در این مسیر شتابدهنده، برای خودتون وقت بگذارید تا تخصص های جدید را یاد بگیرید؛ برای گرفتن مصاحبه تمرین کنید و برای رسیدن به قرارداد کاری، پذیرش دانشگاهی یا تاسیس یک شرکت، تلاش کنید.

استفاده از دانش، تجربیات و نتوورک ما در انستیتو تکنولوژی کدمیکس، میتونه برای شما بسیار حیاتی باشه، و آینده شما و خانوادتون رو کاملا تغییر بده. مخصوصا در شرایط پیچیده فعلی، دسترسی به اطلاعات و مشاوره درست، خیلی مهمه. و همینطور بخشی که مربوط به تعیین هدف شغلی متناسب و انتخاب مسیرهای درست رسیدن به آن میشه، برای شما بسیار با اهمیته.

پروسه رسیدن به موفقیت و شتابدهنده برای هر شخصی متفاوته. مثل یه داروییه  که برای هر کدوم از مراجعان یه کلینیک تجویز میشه. معمولا نمیشه با نسخه یک شخص، بیماری افراد دیگه رو درمان کرد. شتابدهنده یه پروسه و راه حل خاص برای هر شخصه. برای همینه که روش کار و طول مسیر شتابدهنده برای همه یکسان نیست. با این وجود، ما از یه چارچوب کلی و متد کاری در شتابدهنده استفاده میکنیم که تا حدودی برای همه یکسانه. و ما سعی میکنیم توی این ویدئو، این را براتون توضیح بدیم.

این نمودار به طور خلاصه مراحل مختلف روش کاری شتاب دهنده شغلی را نشان می ده. به کمک این نمودار شما می توانید در هر لحظه مکان خودتون را نسبت به موقعیت نهایی بسنجید، و یک دید کلی از نقشه راه و مسیر پیش روتون در شتابدهنده کدمیکس داشته باشید.

این نمودار نقشه راه شتابدهنده کدمیکس برای پوگرام ریگولار شامل سه فاز اصلی و مهم میشه:

فاز اول از اطلاع رسانی اولیه و ارائه مدارک شروع می‌شه،

تا مرحله عملی امضای قرارداد، ورود به شتابدهنده و اولین Employability Check ،

یعنی بررسی قابلیت استخدام شدن شما.

فاز دوم، روی پیشرفت شغلیِ همه جانبه، انجام پروژه ها و اپلای کردن مداوم تمرکز داره، تا زمانی که به چندین مصاحبه شغلی دعوت بشید..

و فاز سوم از مصاحبه شروع میشه تا نهایی شدن مهاجرت و تثبیت پوزیشن شما در آن شغل و موقعیت.

و اما توضیح دقیق مراحل

فاز اول: نقشه راه شتابدهنده کدمیکس

شما در ابتدای این مسیر، تازه با شتابدهنده و مسیر مهاجرت آشنا شدید. چون قبلا در مورد انواع روش های مهاجرت، تحقیق و پرس و جو کردید، یه سری اطلاعات عمومی را هم از آشناها و مشاور های مختلف گرفتید، ولی مطمئن نیستید تا چه حدی درستند.

شما احتمالا سوالات زیادی دارید، در زمینه روش کار، هزینهها ، زمان و اینکه چطور خانواده تون میتونند به همراه شما به کشور مقصد مهاجرت کنند؟ پس نقطه شروع شما احتمالا جاییه که با گرفتن قرارداد کاری، اجازه کار، ویزا، اقامت و مهاجرت فاصله دارید. یا شاید قبلا بعضی از اینها را گرفتدید؟

به هر حال، ممکنه نقطه قوت رزومه و سوابق شما باشه. مثلا فارغ التحصیلی از دانشگاه یا موسسات آموزشی دیگه، که به شما مدرکی مبنی بر گذراندن یک دوره و تایید دانش و اطلاعات نسبی شما در مورد تخصصی خاص داده شده. همینطور ممکنه شما متناسب با سنتون، چند سالی سابقه کاری داشته باشد.

اولین قدم Enquiry یا استعلام و تحقیق در مورد شتاب دهنده شغلی کدمیکسه که میتونه مثلا از طریق وب سایت ما و یا شرکت در لایو های اینستاگرامی و خواندن پست های ما در اینستاگرام باشه. پروسه استعلام گیری و تحقیق میتونه با دقت و جزییات بیشتر هم باشه، که مطمئن بشید، انستیتو تکنولوژی کدمیکس یک موسسه معتبر در اروپاست و قابلیت های تخصصی، مجوز های لازم، و نتورک قوی برای حمایت کردن از  شما رو داره.

مرحله استعلام گرفتن کاری هست که در هر صورت همه باید انجام بدند، تا مطمئن بشیم گرفتار مشاور های آماتور و موسسات غیر قانونی و متقلب نشیم. توی این مرحله لازمه که بررسی بشه یک مشاور یا موسسه در کشور مقصد اجازه فعالیت داره، و شبکه بین المللی قوی، دانش عملی مرتبط و مجوز های رسمی و قانونی در این زمینه رو هم داره.

 قدم دوم ارسال درخواست برای ماست یعنیcademix application  .

درخواست شما بررسی میشه و به یک جلسه مصاحبه دعوت میشد.

اگر در این مسیر مصمم هستید، خود شما هم میتونید پیشقدم بشید و با رزرو یک جلسه مشاوره پروسه را برای خودتون سریع تر کنید. در اولین جلسه میتونید سوالاتی که براتون باقی مونده رو بحث کنید. خوبه که برای جلسه مشاوره اول یا مصاحبه یک نفر رو همراهتون داشته باشید. بحث های دقیقتر در مورد مشاغل مرتبط، نحوه قسط بندی یا نوع برنامه مناسب برای شما هم میتونه توی همین جلسه بحث بشه.

در صورت موفقیت در مصاحبه، شما به قله بعدی، یعنی پذیرش و ورود به شتابدهنده شغلی کدمیکس میرسید.

همراه با نامه پذیرش، برای شما welcome pack و قرارداد شتابدهنده فرستاده می‌شود که شامل اطلاعات اولیه و ضروریی هست که باید بدانید و همینطور جزییات دیگه در مورد جزییات قرارداد، نوع پرداخت هزینه ها و پرسشنامه اولیه. بعد از مطالعه دقیق، امضای قرارداد و پرداخت اولین قسط، عملا شما وارد شتابدهنده میشید، و میتونید بلافاصله درخواست جلسات مشاوره هفتگی را شروع کنید. همه این مراحل میتونه در فاصله چند روز انجام بشه.

فاز دوم: پروسه پیشرفت تدریجی

 

فاز دوم یک پروسه پیشرفت تدریجیه که در عمل باید چندین بار تکرار بشه، تا به نتیجه برسه. این از مرحله employability check  شروع میشه، که مرحله مهمیه که توسط منتور یا راهنمای شما انجام می شود. یعنی با توجه به اطلاعات رزومه فعلی شما قابلیت استخدامی تون بررسی می شه.

بعد از اون میریم سراغ update career goals

گاهی، افراد در انتخاب هدف شغلی، تحصیلی یا بیزنس دچار سردرگمی و اشتباه میشن، که کاملا قابل درکه. مشکل اصلی برمیگرده به سیستم آموزشی دانشگاهها که به جنبه کاربردی مطالب آموزشی و نیاز واقعی بازار کار توجه نمیکنند.

 بنابراین در این مرحله منتورشما اطلاعاتی در اختیارتان می گذارد که بر اساس آن هدف مناسب را تشخیص وانتخاب کنید. توجه داشته باشید، که در این مرحله شما احتیاج دارید با یک منتور مستقیما در ارتباط باشید، نه یک مشاور ساده. منتور شخصیه که در زمینه تخصصی و مهاجرت سابقه طولانی داره، در حالی که اکثر مشاور ها فقط اطلاعات سایرین را برای شما بازگو میکنند، ولی تجربه شخصی و عملی یک منتور یا راهنمای قدرتمند را ندارند.

 خب حالا شما آماده اید که قله سوم را فتح کنید، یعنی دریافت لیستی از موقعیتهای شغلی متناسب با هدفتون. شما در نقطه شروع فاز دوم target job database قرار دارید.

دراین مرحله  شما، از بین گزینه های شغلی موجود، تعدادی از مشاغل را به عنوان بازار هدف، انتخاب میکنید  و سپس لیست انتخابی شما توسط منتور با رزومتون مقایسه میشه

Compare jobs with CV

الویت بندی کوتاه مدت شما، برای انتخات موقعیت هایی که قراره اپلای کنید، برمیگرده به تخصص های فعلی شما، علاقمندی های شما، شخصیت شما و البته نیاز بازار کار و توصیه های منتور.

توجه داشته باشد که در یک پروسه چابک اینها ممکنه هفته به هفته و در طی پروسه شتابدهنده، به تدریج پخته تر بشه، تا اینکه بعد از چند ماه شما دقیقا به شکل متخصصی دربیاید که بازار کار به شما احتیاج داره.

در این مرحله در صورت نیاز جهت تقویت رزومه شما با توجه به پتانسیلهای موجود لیستی ازموارد مختلف شامل یادگیری و مطالعه و یا انجام پروژه های علمی کوچک به شما معرفی و اولویت بندی می شه. مثلاً ممکنه منتور شما، اولویت برای شما را یادگیری یک نرم افزار، انجام یک پروژه عملی و یا تقویت دانش زبان آلمانی و انگلیسی تشخیص بده. مورد prioritize upgrade potentials . 

مرحله بعدی define pathway projects یا معرفی مسیر انجام پروژه برای شماست  که شما با کمک منتور تون یک برنامه ریزی برای یاد گیری و انجام پروژهها انجام میدید.

مرحله بعد workshops and training هست.

توجه داشته باشد، که مرحله یادگیری موضوعات تخصصی، تازه اینجا شروع میشه. این نوع الویت بندی با روش کار دانشگاه های قدیمی خیلی فرق داره. مدرسه ها و دانشگاه ها نسل اول یا دوم، به صورت سنتی، مطالب درسی را طبق یه سیلابس درسی و با الگو گرفتن از یک کتاب مرجع آموزش میدند. متاسفانه بعضی از کتابهای مرجع و سیلابس های درسی، شامل مطالبی میشند که با نیاز فعلی بازار کار هیچ ارتباطی نداره.

در انستیتو تکنولوژی کدمیکس، که بر اساس نسل سوم و چهارم آموزشه، ملاک اصلی برای یادگیری اینه که آیا این دانش، کابردی و مورد نیاز فوری بازار کار هست یا نه؟ در ضمن، یادگیری در شتابدهنده به صورت پروژه محوره و با مسولیت پذیری خود شما جلو میره. یعنی همینطور که یک پروژه رو انجام میدید، و از راهنمایی های منتور استفاده میکنید، یادش میگیرد. Learning by Doing

توی این مرحله با توجه به زمینه کاری مورد علاقه تون و نیاز بازار کار اروپا،  شما به مطالعه و یادگیری مطالب مپردازید، در دوره آموزشی یا ورکشاپ شرکت میکنید و حتی به شکل موازی در یک دوره کارآموزی شرکت میکنید. توی این مرحله ممکنه لازم بشه که ما شما رو به متخصص، موسسه، دانشگاه یا شرکتی دیگه هم معرفی کنیم. خیلی مهمه که در این مرحله به صورت هوشمندانه در کمترین زمان ممکن بیشتر ارزش افزوده رو توی پیشرفت تخصصی داشته باشید، و از هدر رفتن منابع و زمانی که دارید جلو گیری کنید.  

حالا شما آماده رسیدن به قله چهارم هستید. یعنی مدون کردن و  ثبت آنچه در طی پروگرام برای تقویت رزومتون انجام دادید: publish results

نتایج پروژه ای که انجام میدید، تحقیقی که کردید یا مطلبی که یاد گرفتید رو میتونید در مجله کدمیکس یا هر مجلسه علمی دیگه ای پابلیش کنید، و بلافاصله دریافت یک مدرک معتبر از کدمیکس: Cademix certificate  

مرحله مقاله نویسی با هدف پیشرفت شغلی، در واقع یک مرحله مستند سازیه یا Documentation. باید یاد بگیرید که این کار، را با سرعت انجام بدید، تا در صورت نیاز در آینده بتونید در فاصله زمانی چند روز یک مقاله جدید بنویسید، و برای اپلای بعدی آماده بشید.

این یکی از مزیت های اصلی کدمیکسه . اینکه میتونید در بسیاری از زمینهای تکنولوژی، مهندسی و حتی زبان تخصصی یا توانایی های بین رشته ای، مدرک معادل بگیرید. در کنارش می‌تونید از منتورتون توصیه نامه هم دریافت کنید recommendation letters   

خب رزومه تحصیلی یا کاری شما با توجه به مراحلی که در شتاب دهنده گذراندید قدم به قدم آبگریت می‌شود. توی این مرحله با توجه به اینکه چه هدف یا هدفهایی دارید، یا اینکه کدوم نوع شتابدهنده رو انتخاب کردید، ممکنه لازم باشه، با کمک منتورتون چندین رزومه، CV ، پروفایل یا پورتفولیوی  مختلف آماده کنید.

بعد از این، شما آماده میشد برای مرحله مهم بعدی یعنی Apply jobs

هر بار که پروفایل شما بروز میشه، ممکنه چندین بار ازش استفاده کنید. و برای ده ها موقعیت اپلای کنید. به صورت معمول شما برای اپلای کردن ایمیل میزنید، و یک سری مدارک میفرستید. ولی مخصوصا در اروپا روشهای دیگه ای هم وجود داره، از جمله تماس مستقیم تلفنی، دیدار حضوری یا برنامه ریزی شده در یک همایش، یا روشهای دیگه که با کمک منتور همه اینها رو باید انجام بدید.

مراحل مختلف فاز دوم پروگرام، که چرخه پیشرفت شماست، مثل قلب شتابدهنده میمونه. مثل موتور و نیروی محرکه برای قطار پیشرفت شماست. این چرخه باید بارها وبارها تکرار بشه، تا به تعداد قابل قبولی مصاحبه برسید، و حتی با ورود به مراحل بعدی باید همچنان ادامه داشته باشه.

فاز سوم: از مصاحبه تا قرارداد کار و تثبیت

زمانی که شما به مصاحبه شغلی دعوت شدید، عملا وارد فاز سوم شتابدهنده می شید. در این مرحله با کمک منتور برای مصاحبه آماده می‌شود و میتونید جلسات شبیه سازی شده مصاحبه شغلی داشته باشید. Prepare for interview

باید با اعتماد به نفس و انرژی به مصاحبه شغلی برید، job interview

حتما میدونید که با اولین مصاحبه احتمالا به مرحله negotiate contract  یا مذاکرات اولیه قرداد نمیرسید.

ممکنه لازم باشه تعدادی از مراحل شتابدهنده بارها و بارها تکرار بشه، تا در نهایت شما به هدف های مهم نهایی  عقد قرارداد، گرفتن ویزا و اجازه کار، و در نهایت لحظه شیرین، شروع کار و دریافت اولین حقوق برسید. در این بین، با توجه به شرایط شما، ممکنه مرحله های دیگه ای هم در این بین وجود داشته باشه، که ما در کنار شما هستیم.

و در آخر پرداخت مابقی شهریه شتابدهنده کدمیکس هاست که به صورت قسط برای شما برنامه ریزی میشه.

یه نکته مهم در شتابدهنده کدمیکس بحث حمایت های پس از استخدامه.

Cademix follow up support

حتما میدونید که بسیاری از موقعیت های شغلی، قراردادی یا حتی دانشگاهی،  یک دوره آزمایشی دارند که پس از سپری کردن موفق آن دوره جایگاه شما در اون پوزیشن تثبیت میشید. این دوره میتونه در حد چند روز تا شش ماه هم باشه.

یک احتمالی وجود داره که کارفرما به هر دلیل نخواد قرار داد شما رو تمدید کنه، مثلا افرادی که در پروسه استخدامی تقلبی کردند، یا چیزی را ادعا کردند که بلد نیستند، ممکنه در این مرحله گیر کنند.

همینطور ممکنه که در مرحله اتفاق عجیبی برای اون شرکت بیوفته، مثل زمانی که کرونا شروع شد، و بعضی از شرکت ها مجبور شدند نیروها رو تعدیل کنند. اگر توی این فاصله به هر دلیلی شما موفق به تثبیت موقعیت شغلی تان نشدید نگران نباشید. شما به فاز دوم شتابدهنده برمیگردید و ما همچنان در کنارتون هستیم، تا زمانی که شغل و موقعیت جدیدی را پیدا کنید، و اون موقعیت جدید تثبیت بشید.

این مثل یک بازی مار و پله میمونه، که ممکنه چندین بار تا نزدیکی قرارداد کاری برد و دوباره چند مرحله به عقب برگردید.

شتابدهنده از بابت این برای شما هزینه اضافی نداره، و ما در کنار شما هستیم تا تثبیت شما در پوزیشن جدید. حتی با هماهنگی با کارفرمای جدید ما حاضریم که حمایت هارو به صورت رسمی ادامه بدیم. و  در صورت بروز مشکل، بین شما و کارفرما به صورت رسمی و قانونی میانجیگری کنیم.

شتابدهنده کدمیکس، با فاصله بسیار زیاد و در ابعاد بین المللی، پیشرفته‌ترین و جامع‌ترین برنامه توسعه شغلی و کاریابی برای جویندگان کار، فارغ‌التحصیلان دانشگاه، و صاحبان مشاغله.

برای ثبت نام اولیه یا درخواست رایگان مرور رزومه با ما تماس بگیرید.